Elektronická publikácia s názvom „Potenciál prostredia IKT v školskej matematike II“ vznikla z potreby vzájomnej výmeny teoretických i praktických skúseností odbornej verejnosti z oblasti využívania informačných a komunikačných technológií vo vyučovaní matematiky na rôznych stupňoch škôl. Už z názvu je zrejmé, že vplyv prostredia IKT na vyučovanie vo všeobecnosti sa skúma z rôznych uhlov pohľadu. Cieľom predloženej práce bolo poskytnúť viaceré možnosti, ktoré IKT poskytujú najmä v oblasti matematického vzdelávania.
Širokospektrálnosť prezentovanej problematiky možno dokumentovať aj na rôznorodosti programových a technických produktov, ktoré autori uvádzajú vo svojich príspevkoch. Najväčšiu skupinu tvoria dynamické geometrické systémy (DGS), teda interaktívne prostredia zamerané a vhodné najmä na vyučovanie geometrie. V zborníku možno nájsť ukážky vytvorené v nasledujúcich DGS: Cabri IIPlus, GeoGebra, Compass and Ruler, Cabri 3D, SketchUp. Ďalej sú uvedené rôzne edukačné programy, z ktorých možno spomenúť profesionálny pedagogický softvér Poly (resp. PolyPro) zameraný na skúmanie špeciálnych typov telies. Okrem bežného používania nástrojov kancelárskych programov je potrebné spomenúť špeciálne postavenie najmä prezentačného softvéru (napr. PowerPoint) vo vyučovaní matematiky a tiež tabuľkového kalkulátora (napr. MS Excel). Z pohľadu nielen programového vybavenia, ale aj technických prostriedkov má v príspevkoch viacerých autorov význačné miesto interaktívna tabuľa (napr. StarBoard, Smart Board). Využívanie „learning management systémov“ (LMS) sa praktikuje v súčasnosti najmä v univerzitnom e-learningovom vzdelávacom procese. V zborníku možno nájsť opis skúseností nielen z tvorby elektronických materiálov v prostredí LMS, ale aj vyhodnotenie ich niekoľkoročného overovania. Neoddeliteľnou súčasťou zborníka je 42 súborov s riešeniami úloh, interaktívnymi apletmi, edukačnými videami, prezentáciami a ďalšími prílohami. Napriek pomerne veľkému obsahovému portfóliu možno konštatovať, že všetky príspevky prierezovo pokrývajú celú oblasť problematiky vplyvu prostredia IKT na vyučovanie matematiky.
Vďaka patrí všetkým autorom za vypracovanie kvalitných príspevkov, v ktorých sa odzrkadľuje ich dlhoročná snaha o modernizáciu a neštandardné prístupy vo vyučovaní matematiky.
Úprimné poďakovanie tiež patrí recenzentom publikácie prof. RNDr. Jozefovi Fulierovi, CSc. a prof. RNDr. Pavlovi Hanzelovi, CSc., za ich cenné rady, poznámky a pripomienky, ktoré prispeli ku skvalitneniu jednotlivých príspevkov, a teda aj predloženej práci ako celku.
V neposlednom rade treba spomenúť, že predložená monotematická vedecká práca vznikla v rámci riešenia grantového projektu s názvom „Školská matematika v prostredí IKT“ podporeného Kultúrnou a edukačnou grantovou agentúrou Ministerstva školstva SR, evidovaného pod registračným číslom MŠ SR KEGA 3/6021/08, vďaka finančnej podpore ktorej bolo možné výskum uvedenej problematiky realizovať.
-
Katarína Žilková
Vyučovanie analytickej geometrie s podporou informačných a komunikačných technológií