Modernizačné trendy sa vo vyučovaní matematiky prejavujú v rôznych podobách. V súčasnosti sa učiteľská a odborná verejnosť venuje najmä využívaniu informačných a komunikačných technológií v matematickom vzdelávaní, ako novodobému modernizačnému trendu. Štúdie mnohých odborníkov z uvedenej oblasti naznačujú, že integrácia IKT do vyučovania matematiky má vplyv na širokú škálu didaktických aspektov, ktoré je potrebné podrobne nielen teoreticky rozpracovať, ale aj prakticky verifikovať a vyhodnocovať dopady na vzdelávací proces.
Za hlavný cieľ vydania predloženej elektronickej publikácie s názvom „Potenciál prostredia IKT v školskej matematike“ možno považovať poskytnutie priestoru na výmenu informácií a skúseností z oblasti uplatňovania inovatívnych prvkov vo vyučovaní matematiky na rôznych stupňoch a typoch škôl. Autori príspevkov využili širokospektrálnosť témy a venovali sa viacerým oblastiam školskej matematiky. Okrem teoretického prínosu v objasňovaní vplyvu IKT na rôzne pedagogické prístupy obsahujú jednotlivé príspevky námety, tipy a postupy na riešenie matematických problémov prostredníctvom rôznych dostupných softvérových produktov. Príspevky sú obohatené o množstvo interaktívnych a dynamických konštrukcií, appletov a ďalších príloh, ktoré tvoria neoddeliteľnú súčasť zborníka.
Monotematická práca vznikla v rámci riešenia grantového projektu s názvom „Školská matematika v prostredí IKT“ podporeného Kultúrnou a edukačnou grantovou agentúrou Ministerstva školstva SR, evidovaného pod registračným číslom MŠ SR KEGA 3/6021/08.
Úprimné poďakovanie patrí recenzentom publikácie Mgr. Tiborovi Marcinekovi, PhD a doc. RNDr. Edite Partovej, CSc, za ich cenné rady, poznámky a pripomienky, ktoré prispeli ku skvalitneniu jednotlivých príspevkov, a teda aj predloženej práci ako celku.
Katarína Žilková
Vyučovanie analytickej geometrie s podporou informačných a komunikačných technológií